Khamis, 21 Julai 2011

Bakteria pengurai tidak mahu dengan mayat perokok


HHRS 2.0 - Di dalam kubur, mayat perokok akan lebih lama bersatu dengan tanah berbanding mayat orang yang tidak merokok. Begitulah kesimpulan para ahli forensik dari University of Wolverhampton, England, yang mengadakan siri kajian untuk menentukan secara teliti waktu kematian dalam kes-kes mencurigakan.

Pengiraan jarak post-mortem (PMI) - waktu yang telah berlalu sejak seseorang telah meninggal - merupakan salah satu bahagian terpenting dari maklumat yang akan didirikan dari TKP, dan ini adalah salah satu yang paling sukar untuk mencari jawapan. Kerana semakin lama mayat ditemui, kaedah yang selama ini digunakan semakin tidak tepat.

Lebih-lebih lagi, saat tubuh tanam di kuburan rahsia, kaedah untuk menentukan PMI boleh menjadi tidak boleh dipercayai untuk berbagai alasan: aktiviti serangga membuahkan tanda yang menjadi kurang dari yang diharapkan, atau akan sukar untuk mengatakan apakah tubuh dipindahkan dari lokasi yang lain.

Christopher Rogers dari University of Wolverhampton yang mengetuai kajian menyebut tiap bahagian tubuh jelas mempunyai "masa hancur" yang berbeza. Contohnya tulang rawan, kerana tidak mendapat bekalan darah, maka akan rosak lebih lambat dari rangkaian lain.

Untuk menguji teori ini, Rogers dan koleganya menanam kaki babi dalam tanah untuk mensimulasikan pengebumian manusia di kubur cetek. Mereka meninggalkan kaki untuk menghuraikan pelbagai panjang waktu hingga sampai 13 minggu.

Hasil penelitiannya dibentangkan dalam Persidangan Kajian Forensik dan Pengajaran di Coventry, England, menunjukkan bahawa tulang rawan terurai dalam masa beberapa tahap yang berbeza. Yang penting, kristal mineral yang terbentuk pada tulang rawan setelah tiga minggu dan menghilang selepas enam minggu, memberikan cap "masa yang jelas".

Rogers yakin bahawa kristal boleh membuat tulang rawan alat analisis yang berguna dalam menentukan PMI, namun menekankan bahawa kajian yang sama perlu dilakukan dalam keadaan yang berbeza, seperti suhu yang berbeza dan jenis tanah, untuk menyemak apakah hasil yang konsisten.

Dalam kajian berasingan di Nottingham Trent University, Inggeris, Andrew Chick meneliti apakah merokok mempengaruhi perhitungan PMI. Ilmuwan forensik sering melihat serangga memakan mayat, tetapi nikotin dalam tubuh perokok boleh mempengaruhi perilaku serangga "dan mengacaukan masa anggaran kematian".

Untuk mengetahui lebih lanjut, Chick dan rakan-rakannya telah meletakkan tiga babi mati di dalam hutan. Dua dari babi telah disuntik dengan nikotin pada tekaknya, untuk meniru kawasan mana yang terbesar mengandungi nikotin dalam tubuh manusia dan satu lagi tanpa disuntik nikotin.

Penelitian akan dilaksanakan selama lima tahun, tetapi pasukan telah menemui beberapa hasil awal yang menarik. Ternyata, lalat mengelakkan daerah nikotin, dan ketika mereka bertelur di sana, telur-telur itu tidak bergerombol seperti pada bahagian yang lain. Bila ulat menetas, mereka juga mengelakkan makan di daerah yang kaya nikotin. "Bahkan kumbang pun menjauh," ujarnya, seraya menambah hasil ini bererti bahawa tubuh perokok mungkin lebih lambat membusuk dibandingkan non-perokok.

"Jika percubaan semula menyokong penemuan ini, saintis forensik akan perlu untuk membezakan antara tubuh orang yang merokok dan mereka yang tidak," kata Chick.

Ia menambah, bahan kimia lain boleh menyebabkan hal yang sama juga. "Ada bukti dalam literatur ubat-ubatan haram yang mempunyai pengaruh terhadap cara badan mayat: kokain, sebagai contoh, membesarkan saiz belatung."

(diterjemah dari situslakalaka)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan