Jumaat, 7 Januari 2011

10 Gurun Terbesar di Dunia

10.
Gurun, Uzbekistan / Turkmenistan

. Gurun Karakum, juga dieja Kara-Kum dan Gara Gum adalah gurun di Asia Tengah. . Ini menduduki kira-kira 70 peratus, atau 350.000 km ², dari luas wilayah Turkmenistan. Meliputi banyak Turkmenistan sekarang, Gurun Karakum terletak di timur Laut Kaspia, dengan Laut Aral di utara dan sungai Amu Darya dan gurun Kyzyl Kum ke timur laut. . Di zaman moden, dengan menyusutnya Laut Aral, memanjangkan "Aral Karakum" telah muncul di dasar laut bekas, dengan luas 15.440 sq dijangka Pasir dari Karakum Aral yang terdiri dari rawa-garam yang terdiri daripada halus -tersebar evaporites dan sisa-sisa deposit mineral alkali, dicuci ke baskom dari sawah irigasi. T. Debu-debu ditiup pada barat-timur yang kuat aliran udara membawa baki racun perosak yang telah dijumpai di dalam darah penguin di Antartika.

Image Credit: Marius Arnesen

9. Great Sandy Desert, Australia

T. The Great Sandy Desert adalah 360.000 km2 (140,000 batu persegi) luas di Australia barat laut. . Kira-kira saiz yang sama seperti Jepun, membentuk sebahagian daripada kawasan gurun yang lebih besar dikenali sebagai Gurun Barat. Wilayah luas Australia Barat jarang penduduknya, tanpa penempatan signifikan. TThe Great Sandy Desert merupakan daerah datar antara rentang berbatu dari Pilbara dan Kimberley. Untuk tenggara adalah Gurun Gibson dan di sebelah timur adalah Gurun Tanami. Para Rudall Sungai dan Tasik Taman Nasional Dora terletak di barat daya, sementara Tasik Mackay terletak di tenggara.

Image credit: yaruman5 Gambar kredit: yaruman5

8. Gurun Chihuahua, Mexico

. Gurun Chihuahua adalah padang pasir yang melintasi sempadan AS-Mexico pada bahagian tengah dan utara dari Dataran Tinggi Mexico, di sebelah barat bersempadan dengan kisaran luas Sierra Madre Occidental, dan melapisi bahagian utara dari kisaran timur, Di pihak AS menduduki lembah-lembah dan cekung dari New Mexico tengah dan selatan, Texas barat Sungai Pecos dan Arizona tenggara; selatan sempadan, merangkumi bahagian utara negara bahagian Mexico, Chihuahua, sebahagian besar daripada Coahuila, utara- timur bahagian Durango, bahagian utara ekstrim dan bahagian barat Zacatecas kecil Nuevo León. Ini adalah gurun ketiga terbesar di belahan bumi Barat dan kedua terbesar di Amerika Utara, setelah Gurun Great Basin.

Via: wikipedia

7. Gurun Great Basin, Amerika Syarikat

Basin Besar adalah DAS terbesar Amerika Utara yang tidak mengalir ke laut sebuah. . Air di dalam Great Basin menguap kerana aliran keluar adalah disekat. Sebahagian besar DAS berada dalam ruangan wilayah Gurun Amerika Utara, tapi juga meliputi wilayah di Gunung berhutan dan California Mediterranean ekoregion. Great Basin merangkumi beberapa kawasan metropolitan dan Great Basin Shoshone suku. Berbagai haiwan boleh ditemui di padang pasir cekungan besar. Lihatlah lereng berbatu sekitar rentang gurun gunung, anda mungkin melihat seorang domba padang pasir Bighorn sangat langka. mamalia lain dari gurun kit termasuk rubah, anjing hutan, sigung, arnab hitam-ekor, tupai tanah, tikus kangguru dan pelbagai jenis tikus. spesies Burung sangat pelbagai oasis gurun.

Via: wikipedia

6. Great Victoria Desert, Australia

The Great Victoria Desert adalah ruang wilayah gurun tandus, kering, dan berpenduduk jarang di Australia selatan.. Ia jatuh di dalam negara di Australia Selatan dan Australia Barat dan terdiri dari sandhills kecil, padang rumput dan tasik garam. Hal ini lebih dari 700 kilometer (430 batu) lebar (dari barat ke timur) dan meliputi wilayah 424.400 kilometer persegi (163.900 sq mi). n. Western Australia ekoregion semak Mallee terletak di sebelah barat, Little Sandy Desert di barat laut, Gurun Gibson dan Negeri Ranges shrublands xeric ke utara, Tirari dan Stony Sturt padang pasir di sebelah timur, dan Nullarbor Plain ke selatan memisahkan dari Lautan Selatan.

Image credit: Travel Collectivef

5. Gurun Patagonia, Argentina

Gurun Patagonian, juga dikenali sebagai Gurun Patagonia atau Steppe Patagonian, adalah padang pasir terbesar di Amerika dan merupakan padang pasir terbesar ke-7 di dunia berdasarkan wilayah, menduduki 260,000 batu persegi (673.000 km). Hal ini terletak di Argentina dengan bahagian-bahagian kecil di Chile dan dibatasi oleh Andes, ke barat, dan Lautan Atlantik ke sebelah timur, di kawasan-kawasan Patagonia, Argentina selatan. Gurun Patagonia adalah benua terbesar selari 40 ° dan merupakan padang pasir musim sejuk yang besar, di mana suhu jarang melebihi 12 ° C dan rata-rata hanya 3 ° C. T. Wilayah ini pengalaman sekitar tujuh bulan lima bulan musim sejuk dan musim panas.

Image credit: Melissa Toledo

4. Gurun Kalahari, Afrika Selatan

T Gurun Kalahari adalah kering besar ke daerah semi-kering berpasir di Afrika Selatan memperluaskan 900.000 kilometer persegi (350,000 sq), meliputi sebahagian besar Botswana dan bahagian Namibia dan Afrika Selatan, sebagai semi-gurun, dengan saluran besar penggembalaan sangat baik setelah baik hujan. . Gurun Kalahari adalah bahagian selatan Afrika, dan geografi adalah sebahagian dari padang pasir dan dataran tinggi. T Kalahari menyokong beberapa haiwan dan tumbuhan kerana sebahagian besar itu bukan gurun benar. Ada sejumlah kecil curah hujan dan suhu panas sangat tinggi. Biasanya menerima 3-7,5 inci (76-190 mm) hujan pada tahun. Kalahari sekitar Cekungan merangkumi lebih dari 2.500.000 kilometer persegi (970.000 sq mi) memperluaskan lebih jauh ke Botswana, Namibia dan Afrika Selatan, dan melanggar menjadi sebahagian dari Angola, Zambia dan Zimbabwe. T Sungai hanya kekal, Okavango, yang mengalir ke delta di barat laut, membentuk paya yang kaya akan satwa liar.

Via: wikipedia

3. Gurun Gobi, Mongolia / China NE

T Ini termasuk bahagian China utara dan barat laut, dan Mongolia selatan. cekung gurun dari Gobi dibatasi oleh Pegunungan Altai dan padang rumput dan stepa Mongolia di sebelah utara, oleh Koridor Hexi dan Tibet Dataran Tinggi ke barat daya, dan oleh Dataran China Utara di tenggara. TGobi terdiri daripada beberapa kawasan ekologi dan geografi yang berbeza berdasarkan variasi iklim dan topografi. gurun ini merupakan yang terbesar kelima di dunia. . Gobi yang paling terkenal dalam sejarah sebagai sebahagian daripada Empayar Mongol besar, dan sebagai lokasi beberapa bandar penting sepanjang Jalan Sutera.

Image Credit: PnP

2. Gurun Arab, semenanjung

Arabian Desert Desert atau Timur, c.86, 000 batu persegi (222.740 km persegi), E Mesir, bersempadan dengan lembah sungai Nil di barat dan Laut Merah dan Teluk Suez di sebelah timur. . Ini terbentang sepanjang sebahagian besar sempadan timur Mesir dan menyatu ke Gurun Nubia di selatan. Gurun Arab yang jarang penduduknya, sebahagian besar penduduknya berdasarkan sekitar perigi dan mata air. Saat ini kebanyakan padang pasir boleh dicapai oleh jalan. Sejak zaman Mesir kuno telah menggunakan porfiri, granit, kapur, dan batupasir ditemui di pergunungan padang pasir sebagai bahan bangunan. Minyak dihasilkan di utara. T Nama Arabian Desert juga biasa diterapkan pada padang pasir di Semenanjung Arab.

Image Credit: Nick Leonard Gambar Kredit: Nick Leonard

1. Gurun Sahara, Afrika Utara

Sahara adalah gurun terbesar di dunia. Pada lebih dari 9.000.000 kilometer persegi (3.500.000 sq mi), merangkumi sebahagian besar Afrika Utara, sehingga hampir sama besar dengan Amerika Syarikat atau benua Eropah. . gurun membentang dari Laut Merah, termasuk bahagian dari pantai Mediterranean, ke pinggiran Lautan Atlantik. Untuk selatan, hal ini dihalang oleh Ahli: sabuk dari savana tropika semi kering yang terdiri dari wilayah utara Afrika Sub-Sahara tengah dan barat.

Via: wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan