Sabtu, 18 Februari 2012

Israel bunuh 114 rakyat Palestin sepanjang 2011

Selama 2011, Israel Bunuh 114 Warga Palestina
Sebuah laporan yang diterbitkan Mezan Center untuk Hak Asasi Manusia (HAM) mendedahkan pasukan Israel menewaskan 114 warga Palestin di Jalur Gaza selama 2011. Warga tersebut termasuk 15 kanak-kanak-kanak-kanak, dua wanita dan mencederakan sekitar 467 warga.

Dalam laporannya, Al Mezan menyatakan serangan menyebabkan kehancuran total 10 rumah dan sekurang-kurangnya 152 rumah rosak sebahagian. Serangan pasukan Israel juga merosakkan 31 kedai-kedai, 23 kemudahan industri, 73 kemudahan awam, dan 23 kenderaan. Pasukan juga tidak segan-segan membuldoser dan menumbangkan pokok-pokok. Sekitar 8.410 meter persegi tanah pertanian di kawasan pesisir juga rosak.

Selain itu, Tentera Laut (AL) Israel juga meneruskan serangan terhadap para nelayan Palestin. Angkatan Laut juga menyita enam kapal nelayan, jaring ikan yang rosak dan alat tangkap dalam tujuh serangan. Serangan Israel tersebut merampas satu-satunya sumber kehidupan warga.

Tentera, kata laopran itu, menyita lebih dari 35 peratus tanah pertanian di Jalur Gaza, sebanyak 17 peratus daripada tanah di kawasan pesisir. Tentera Israel terus menyasarkan kawasan sempadan, termasuk rumah dan lahan pertanian. Israel, kata laporan menutup secara illegal jalur Gaza, meskipun sebelumnya Israel mengaku meringankan sekatan illegal.

OZ Nahan dan Sempadan Karni tertutup sepenuhnya sedangkan Beit Hanoun (Erez), Karem Abu Salem (Kerem Shalom) dan penyeberangan Rafah sudah sebahagian dibuka. Mezan Center mengecam pelanggaran Israel ke atas Undang-undang Antarabangsa dan Konvensyen Geneva Keempat.

Mereka juga meminta masyarakat antarabangsa bertindak agar Israel mematuhi peraturan-peraturan antarabangsa. Mereka juga meminta untuk menghentikan keganasan di Gaza.  
 
 republika.co.id

Tiada ulasan:

Catat Ulasan