Jumaat, 27 Mei 2011

Keajaiban UNTA


HHRS 2.0 - Ilmu pengetahuan moden mendapati bahawa unta mempunyai kelebihan berbanding haiwan-haiwan yang lain dalam hal kemampuan menjaga kestabilan suhu badan. Unta termasuk haiwan berdarah panas. Ia mempunyai cara tersendiri untuk bertahan dalam keadaan sejuk sejuk. Ketika suhu udara sejuk, pembuluh-pembuluh yang terdapat dalam kulitnya mengecut dan mengecut sehingga kulitnya menjadi sejuk. Dalam keadaan seperti ini, kulit unta berfungsi sebagai isolator hawa panas dalam tubuh tidak keluar. Sehingga, mengelakkan menurunnya suhu di dalam tubuh unta. Akan tetapi, jika selepas itu jika suhu badan unta tetap sejuk maka tubuhnya akan mengiggil hingga suhu tubuhnya kembali hangat.

Berbanding dengan haiwan-haiwan lain, unta memiliki daya tahan tubuh dan kemampuan adaptasi yang sangat tinggi terhadap perubahan suhu yang ekstrem seperti di persekitaran padang pasir. Akibatnya, unta mampu menjangka perubahan suhu yang cukup drastik di dalam tubuhnya. Pada siang hari, tubuh unta menjangka suhu udara yang cenderung panas dengan meningkatkan suhu tubuhnya hingga mencapai 40.5 celcius. Sedangkan, ketika cuaca sejuk unta mengantasipasinya dengan memindahkan panas tubuhnya keluar. Tubuh unta dapat bertahan terhadap perubahan suhu yang berkisar antara 35-40.5 celcius.

Jika kita bandingkan dengan tubuh manusia, maka suhu tubuh manusia dalam keadaan normal adalah 37 darjah celcius. Penurunan atau peningkatan suhu tubuhnya, walaupun sedikit, boleh menjadi penunjuk bahawa orang tersebut sakit. Manusia mungkin akan mati jika suhu tubuhnya seperti suhu badan unta, yang boleh berubah-ubah antara 35-40.5 celcius bergantung suhu hawa sekotar.

Disamping itu semua, tubuh unta masih banyak menyimpan misteri yang hingga saat ini belum dapat diungkapkan oleh ilmu pengetahuan moden. Ada beberapa rahsia yang telah didedahkan tetapi belum dapat dijelaskan. Misalnya, mengapa sel-sel darah merah (erythrocyte) unta dan Lama berbentuk rawak (tidak beraturan), tidak berbentuk bulat seperti yang dimiliki haiwan-haiwan lain? Hingga saat ini belum ada seorang pun yang mengetahui jawapannya. Ini semua menunjukkan mukjizat saintifik dalam ayat-ayat al-Quran. (diterjemah dari alsofwah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan