Rabu, 23 Februari 2011


  • PHOTO: Libyan leader Muammar Gaddafi is shown here in this Sep. 4, 2010 file photo in Libya, Tripoli.

    Wikileaks pada Gadhafi: Sangat Aneh

Pemimpin Libya Moammar Gadhafi mungkin akan berjuang mati-matian dalam perjalanan biasa khas untuk membendung pemberontakan popular yang mengancam 42 tahun pemerintahannya, tapi puluhan bocor kabel diplomatik AS menunjukkan bahawa dalam berurusan dengan orang kuat eksentrik, pegawai AS telah belajar satu hal jelas: Jangan kesalahan quirks peribadi untuk kelemahan.

Dari takut tingkat atas bangunan atas keahliannya untuk menari flamenco dan perlumbaan kuda, duta besar AS untuk Libya Gene Cretz dikatakan Gadhafi dalam satu 2009 kabel, "Sementara itu tergoda untuk mengabaikan banyak Esentrisiti sebagai tanda-tanda ketidakstabilan, [Gadhafi ] adalah individu yang rumit yang telah berjaya untuk tetap berkuasa selama hampir empat puluh tahun melalui terampil menyeimbangkan kepentingan dan kaedah realpolitik. "

Yang kabel, yang telah dipos bersama-sama dengan yang lain di website Wikileaks , membolehkan sekilas langka ke abnormal kecenderungan's Gadhafi menjelang penampilannya PBB 2009 di New York. Dalam kabel, Cretz menggambarkan Gadhafi sebagai memiliki takut terbang di atas air, obsesi yang dekat dengan orang-orang terdekat dia, termasuk jururawat "menggairahkan pirang" nya Ukraine, dan penolakan untuk mendaki lebih dari 35 anak tangga sekaligus. Kabel catatan bahawa Gadhafi tidak suka terbang lebih dari lapan jam pada suatu masa dan rencana layovers semalam untuk mengakomodasi rehatnya.

T . Kabel juga membincangkan rancangannya untuk mendirikan sebuah khemah Badwi besar selama kunjungannya ke New York - salah satu yang sementara dibina di atas hotel yang dimiliki oleh Donald Trump .

"Moammar Gadhafi telah digambarkan sebagai baik lincah dan eksentrik, dan pengalaman baru-baru ini kami tangan pertama dengan dia dan pejabatnya ... menunjukkan kebenaran daripada kedua-dua penokohan," kata Cretz yang dipanggil kembali ke Washington selepas penerbitan kabel itu dengan Wikileaks.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan